2023: oprichting vv Pinkenberg

De Voetbalvereniging (vv) Pinkenberg is in 2023 opgericht. Het is een officieel door de KNVB erkende samenwerking (samenwerkende vrouwenopleiding, SVO) op het gebied van meiden- en vrouwenvoetbal tussen de drie voetbalverenigingen op de Pinkenberg:

• DVOV
  • SC Veluwezoom
  • VVO

Het doel is om structureel meiden- en damesvoetbal aan te bieden op de Pinkenberg met tenminste 1 team in elke leeftijdscategorie, met als wens dit in de toekomst uit te breiden naar meerdere teams per leeftijdscategorie. In alle leeftijden: van de mini's tot mogelijk walking football.

Hierdoor hopen we voor elk lid het juiste team aan te kunnen bieden in een veilige, sportieve, mooie en gezellige omgeving.

De Pinkenberg

Vv Pinkenberg is vernoemd naar het gebied waar de club speelt: de Pinkenberg.
De Pinkenberg is een prachtig gelegen gebied aan de rand van natuurgebied Veluwezoom, middenin de bossen van Rozendaal en Velp.

De Pinkenberg was ooit (sinds 1300 tot ongeveer 1932) onderdeel van ‘de heerlijkheid Rosdendael’. In 1917 kreeg de Gemeente Rheden het eigendom over de Pinkenberg van de Geërfden van Velp. In de 'Schenkinksacte' is bepaald dat het gebied openbaar toegankelijk moet zijn.

De Pinkenberg bestaat uit:

• Waterwingebied van Vitens (sinds 1899)
  • Openluchttheater De Pinkenberg (sinds 1934)
  • Sportcomplex De Pinkenberg (sinds 1955)

Tussen 1921 en ergens in de jaren 1980 was er een rodelbaan bij de Pinkenberg.

Cultuur

Onze ambitie is om de kracht van de drie moederorganisaties te bundelen. De kracht van de clubs op de Pinkenberg is gelegen in vier pijlers:

We doen het samen

Iedereen kan iets. De kracht van een vereniging is dat iedereen zijn of haar steentje bijdraagt.

Iedereen is welkom

Arm, rijk, dik, dun, blond, rood of pimpelpaars, gelovig of niet, het maakt allemaal niet uit. Voetbal is de sport waar je samenspeelt met iedereen. Dat is uniek in de wereld en komt bij weinig sporten zo naar voren als bij voetbal.

Als zichzelf

We accepteren je zoals je bent. Weet je niet of je links- of rechtsbenig bent? Of wat buitenspel, knijpen, gegenpressing en voorstopper betekent. Geen probleem. Dat ga je leren.

Plezier in voetbal

Want wat is bindt is: plezier in voetbal.

De moederorganisaties

VV Pinkenberg is ontstaan als een samenwerking van drie clubs met een rijke geschiedenis. In volgorde van oprichting.

VVO (1901)

De Velpse Voetbalvereniging Olympia werd opgericht in 1901 in Velp. Een van de oprichters baron van Pallandt, de zoon van de kasteelheer van Rosendael. Vandaar dat VVO speelt in de kleuren van de familie Van Pallandt.

Gevoetbald werd o.a. op de Knollenkamp (bij de Genestetstraat in Rozendaal), de Kapellenberg (Rozendaal-Noord, nu een woonwijk) en sinds 1939 op de Pinkenberg.

SC Veluwezoom (1916)

SC Veluwezoom ontstond pas in 1992, maar de clubs die samen Veluwezoom oprichtten zijn veel ouder:

• V.V. & A.C. Gelria. Opgericht in 1916 in Velp
  • Velpse Boys. Opgericht in 1921 in Velp
  • SC Velp. Opgericht in 1929 in Velp als Excelsior, in 1931 verder als SC Velp.

Gevoetbald werd onder andere op de Beemd (nu een industrieterrein) en de Del (nu een woonwijk) in Rozendaal.

DVOV (1932)

Door Vrienden Opgericht Velp (DVOV) ontstond in 1932 als DVO. In 1955 werd dit DVOV. Gevoetbald werd o.a. op de Del en in Rheden.

DVOV is van oorsprong een christelijke club en speelde daarom van oudsher uitsluitend wedstrijden op zaterdag.

Over vrouwenvoetbal

Vrouwen voetballen waarschijnlijk al net zo lang als mannen. Afbeeldingen van vrouwen die een voorloper van voetbal spelen dateren al uit de Han Dynasty (25-225 na Christus). De eerste vrouweninterland vond al plaats in 1881 (Schotland-Engeland).

Mogelijk omdat vrouwenvoetbal te populair werd, mochten tussen 1921 en 1971 vrouwen niet voetballen op de velden van mannen. Desondanks is voetbal onder vrouwen populair en onder meisjes (na gymnastiek en hockey) zelfs de derde grootste sport.

223582889_323063569520449_5085756845652894353_n.jpeg

voeg je eigen gadgets toe aan deze pagina!